::Mercun + Bunga api + kisah dulu2:: - Blog Eyzamiel

8.8.11

::Mercun + Bunga api + kisah dulu2::

2,3 malam ni, kat umah aku dah macam pesta bunga api + mercun...
Bingit sangat...
Tambahan pulak, ade sape ntah gi bukak gerai jual bunga api ngan mercun kat bawah umah aku...
Ramai la budak2 yang habiskan duit kat situ....

Kalau setakat budak2 main bunga api x per la..
aku x kisah sangat...
tapi ni, bila bapak budak main mercun...
berlawan-lawan bunyi..
jiran sebelah umah aku lagi best...
main bunga api yang tembak keluar macam bunga api time merdeka tu...
ade ke dia dok kat tkt 3, tembak dari balkoni...
aku risau jer kalau api bunga api dia tu terpercik kena kain baju yang aku sidai kat balkoni...
maunya terbakar baju aku kang...

tapi,
ni x bermakna aku ni x de semangat nak raya..
atau semangat nak main bunga api..
aku suka sangat..
dulu2 kalau kat kg, pasang pelita...
pastu main ramai2 ngan adik beradik aku + kawan2 kami...
Kitaorg dah besar panjang pun still main bunga api...
bila ade budak2 lelaki lalu depan umah,mula la aku ngan kawan2 yg anak dara sunti ni menyorok..
Tahu malu.. hi..hi...
Malu la sebab dah besar panjang still main bunga api, orang lain main mercun....
nak main mercun x leh...
nanti ayah aku marah..
tapi,kekadang kitaorg seludup gak mercun....
berdentum tepi umah aku tu bila pasang mercun...

dan..
aku ingat lagi..
dulu2 budak2 laki kat kg aku suka main meriam..
tapi bukan meriam buluh, tapi meriam besi..
hebat tau...
sekali tembak..
mau bergegar taik telinga..
tapi, dulu2 x pulak ade kes putus jari la, putus tangan la..
padahal diaorg letak karbaid (sejenis bahan utk bagi meriam meletup) kat dalam batang besi....

Bila teringat balik zaman dulu2 sambut puasa ngan raya...
meriah tul..
x macam sekarang..
nak tgk umah pasang lampu kelip2 tu pun susah...
nikan pulak nak pasang pelita...

Tapi, walau apapun...
Semoga Ramadan tahun ni akan lebih bermakna untuk kita semua..
Sama2 la kita meningkatkan amal di bulan mulia ni...
Jangan asyik nak main mercun ngan bunga api ja.... hi..hi..hi...
 
eyza

1 comment:

  1. Teringat plak zaman kcik2 dulu..kalo x de bunyi mercun ni x sah mcm x meriah raya..tp sy ni takat berani main bunga api je laa berasap satu umah..hehe..

    ReplyDelete