Resepi Ayam Masak Merah Simple dan Sedap - Blog Eyzamiel

11.7.14

Resepi Ayam Masak Merah Simple dan Sedap





















Bulan puasa ni memang macam-macam yang aku teringin nak makan... aku pulak jenis yang malas nak singgah bazar..kalau balik kerja tu, memang akan terus balik rumah.. lambat macam mana pun aku akan tetap masak...sebab hubby jenis suka makan kat rumah..pastu, nak aku masak.. cuma kalau dia balik dulu, nanti dia akan masak nasi ngan bawak keluar lauk yang aku nak masak..nanti bila aku balik, senang sikit.. jimat masa.. x payah nak tunggu defrost dulu ikan @ ayam tu...

Aku tau..bulan puasa ni mesti ramai yang dah dok fikir.. esok nak masak apa yer? betul tak? aku macam tu gak..dari opis lagi dok fikir... 2 hari lepas.. tetiba tekak ni teringin nak makan Ayam Masak Merah.. Aku pun buat la Ayam Masak Merah untuk aku, Sup Ayam untuk Hubby ngan sayur Pak Choy Masak Sos Tiram... Cukup la..berdua je pun..Kalau ada sesapa yang teringin nak try Ayam Masak Merah versi aku.. bole la salin resepi ni.. korang jangan risau, resepi aku memang simple sangat..aku pun bukannya jenis suka susah2 sangat bila masak ni.. hihihi..

Ayam Masak Merah Simple dan Sedap

Bahan-bahan:
Ayam setengah ekor (gaul dengan garam kunyit dan digoreng separuh masak)

Sebiji Bawang Besar *
4 Ulas Bawang Putih *
Halia Sebesar Ibu Jari *
Cili Kering (Ikut tahap kepedasan yang korang suka) rendam dulu dalam air panas *

* Kisar

Sebatang serai - diketuk
Sebiji Tomato - potong 4
Sebiji Bawang Besar
Minyak Masak secukupnya (boleh guna balik minyak goreng ayam)
Sos Cili - agak2 je (jangan banyak sangat, nnt manis)
Garam secukup rasa
Daun Bawang (takde pun takpe)

Cara-caranya:
- Tumis bahan kisar sampai pecah minyak.
- Masukkan Sos Cili
- Lepas tu, baru masukkan garam, Ayam yang dah digoreng , sos cili, serai dan tomato. gaulkan.
- Dah mendidih, masukkan bawang besar yang dipotong bulat-bulat.
- Gaul dan biar layu sikit bawang tu.
- Tutup api.
- Hias la dengan Daun Bawang.
- Dah siap.

Betul tak aku kata.. simple jer kan? aku ni jenis suka buat ayam masak merah tanpa letak 4 sekawan tu.. aku tak berapa suka sangat... kalau masak sup @ Nasi tomato baru aku letak..

Ada sesapa nak cuba? Jangan segan.. salin jer... kat tekak aku ngan hubby sedap jer.. kalau tak sedap maaf banyak-banyak yer.. :)

58 comments:

  1. sedapp dah ni. memang simple betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyza kalau masak mmg simple.. masak campak2 orang kata.. :)

      Delete
  2. Guns chili merah biasa leh x..kebetulan chili kering xde

    ReplyDelete
    Replies
    1. bole guna cili merah.. eyza pernah buat.. cuma dia x sepekat guna cili kering la..

      Delete
  3. Replies
    1. xpe.. eyza punya ayam masak merah memang tak letak santan.. kalau letak santan ngan 4 sekawan tu, eyza panggil ayam masak ros.. tapi, eyza lagi suka versi yang simple ni sebab eyza x suka yg banyak rempah ratus.. :)

      Delete
  4. Thaaaank youuu! Loving this recipe! I added some cinnamon stick and star anise as well to make it smell nice. Brilliant recipe! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome.. ni namanya resepi campak2 jer.. :)

      Delete
    2. I did the same as well, very simple yet sedap!!! Hahaha

      Delete
  5. Mesti sedap ! Lapar dibuat nyer ..xsabar nak buat utk yg kesayangan .. hehe.thanks 4 recipe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simple je ni.. bole buat utk kesayangan.. kejap je dah siap.. :)

      Delete
  6. Terima kasih atas recipe nya
    nanti saya nak coba masak :)

    ReplyDelete
  7. fuh kak sy yg kat luar negara ni belajar masak simple2 dr resepi akak ni la. mmg best! cayalah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi.. bestnya sebab resepi akak dah sampai luar negara.. tak sedap jangan marah tau.. :)

      Delete
  8. hahaha.. bujang yg masak air pun hangus mcm sy ni dpt masak ikut resepi akak ni.. trma kasih kak.. ckup simple n sedap! 😄😄😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeay.. akak happy sbb awak kata sedap walaupun ni resepi campak2 kekdahnya... ;)

      Delete
  9. Mmg sedap dh try dah kipidap ����

    ReplyDelete
  10. Mmg simple and senang..
    Yummyliciousss.. thanks for sharing..
    Really benefit me yg x pandai masak.. and blajar masak tru chef google.. 😙

    ReplyDelete
    Replies
    1. Happy sebab dapat membantu awak.. memang simple kan... ;)

      Delete
  11. Saya bujang yg baru first time masak...resepi agak memg simple n sedap sangat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq... Simple kan.. Orang Bujang pun bole buat... ;)

      Delete
  12. Sedapnya. Ayam masak merah ni memang feveret saya suami isteri. Terima kasih admin sebab share resepi ni.

    ReplyDelete
  13. Memang betul betul senang dan sedap. Saya baru cuba tadi resepi kak eyza ni. Thanks kak eyza share resepi ni.

    ReplyDelete
  14. Replies
    1. Bole.. cuma tak wangi la.. aku suka bau wangi serai tu.. serai yang buat best..

      Delete
    2. Maaf ye awak.. saya nak tulis akak.. tertulis aku plak kat atas tu.. sori.. ;)

      Delete
  15. Tq share resepi hari nk try buat mmg simple beli bahan pun xlah bynk sngt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyza pun kalau masak suka yang simple n tak banyak bahan..;)

      Delete
  16. Boleh x kalau guna cili giling

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole je pakai.cili giling.. tapi eyza x brapa suka sbb cili giling bahannya x fresh..

      Delete
  17. Replies
    1. 4 sekawan tu ada kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih ngan buah pelaga.

      Delete
  18. Kalau xmsukkan cili jering xpe ke??

    ReplyDelete
  19. power..sy dh repeat 5 kali..dan kali ke 5 masak..sampai mak sendiri puji..hahaha
    terima kasih kerna share resepi yg simple tapi sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. happy akak dgr. 😊

      Delete
  20. mintak izin nk try masak ye..tetibe tekak meronta nk mkn ayam masak merah.n resepi sis nie la yg paling simple

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole aje.. memang utk kita sama2 try.. nak lagi best letak serai banyak.. ☺

      Delete
  21. mintak izin nk gne resepi sis ye

    ReplyDelete
  22. kak, macam mana nak buat kuah dia jadi banyak ye? kena letak cili boh tu banyak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah.. Kalau masak ayam masak merah. Kuah msti sikit kn. Cmna nak perbanyakkan kuah nya?

      Delete
  23. Baru nk cuba.....simple je bhn....oklah tu

    ReplyDelete
  24. nk try laa tpi klo tk letak halia bole ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sangat lambat balas. Boleh je kalau tak letak Halia.

      Delete
  25. Sedap resepi ni 😋😋😋

    ReplyDelete
  26. Saye baru try tadi sbb teringin time bervuka..the best..sedap and simple resepi ni

    ReplyDelete
  27. Saya dah cuba resepi ni. Memang sedap... Baru menjadi ayam masak merah saya. Saya pun kurang lah kalau letak 4 sekawan tu. Lbih baik rasa mcmni pun dah sedap.. Simple sangat...

    ReplyDelete
  28. Saya dah cuba resepi ni. Memang sedap... Baru menjadi ayam masak merah saya. Saya pun kurang lah kalau letak 4 sekawan tu. Lbih baik rasa mcmni pun dah sedap.. Simple sangat...

    ReplyDelete