Percutian Bajet ke Pulau Langkawi ~ Hari Pertama - Blog Eyzamiel

14.11.14

Percutian Bajet ke Pulau Langkawi ~ Hari Pertama

Alhamdulillah.. Masa Air Asia buat promo free seat awal tahun hari tu.. aku sempat la grab tiket ke Pulau Langkawi.. Aku dah banyak kali pergi sana sebab hubby pernah kerja sana..  tapi, kali ni.. lain sikit.. sebab aku n gang buat trip bujang... hihihi.. bujang la sangat kan... lama tau tunggu trip ni.. beli tiket masa awal tahun hari tu..gigih bersabar...

Nak dijadikan cerita.. aku tersalah beli tiket.. kami pergi 3 hari 2 malam... Flight pergi pukul 6.25 petang dan flight balik sepatutnya aku beli yang pukul 7.10 malam tapi.... aku tersalah beli tiket... tak perasan masa bila ntah.. aku tick kat pukul 11.25 pagi... hahaha... rugi-rugi.. masa singkat sangat... nak buat macam mana..pasrah je la.. so, masa yang ada perlu guna betul-betul..

Mula-mula aku plan nak pergi bertiga jer.. aku, Ida ngan Sha.. tapi.. last minit tak jadi sebab Ida pregnant... ida ni BFF aku yang dah merangkap adik ipar aku... adik aku bagi dia pergi, cuma Ida yang dah tak larat sebab dah pregnant 7 bulan.. masa beli tiket blom pregnant lagi...hihihi.. dah Ida tak jadi pergi, tinggal la aku ngan Sha jer.. macam x best pulak.. bilik dah booking 2.. siap bayar pun.. macam rugi la plak... Nasib baik, last minit kawan aku nak join.. dia bawak mak dia sebab mak dia tak pernah pergi Langkawi... Yeay.. baru best.. meriah sikit...

Kawan aku Elli ngan mak dia yang kami panggil mama naik MAS sebab masa dia nak beli tiket Air Asia dah mahal.. dekat 2 ratus sorg bila dah add on bag.. MAS pulak dia dapat harga RM 140.00 je sorang.. baik dia naik MAS.. Flight dia pukul 6.10 petang.. kiranya dia naik dari KLIA, kami pulak KLIA2.. jumpa kat Langkawi terus la.. lagipun beza 10 minit jer...

Aku ngan Sha, dah janji nak jumpa kat TBS.. senang sikit.. ambik bas jer ke KLIA2.. kami nak buat ala-ala backpackers.. bawak bag sandang jer.. kargo pun tak beli.. beli tiket untuk seat semata-mata.. memang bajet...

Sampai KLIA2, kami terus ke Pintu masuk sebab aku dah buat web check in.. lagi senang... kami dapat Gate J11.. jauh jugak la nak berjalan...

Tapi, untuk korang yang tak larat berjalan.. jangan risau sebab kat KLIA2 ni ada disediakan Buggy Service... keutamaan diberi untuk OKU, warga emas, kanak-kanak ngan perempuan mengandung. Aku yang sihat ni, x payah la sibuk nak naik.. menapak je la..

Alhamdulillah.. perjalanan ke Langkawi berjalan lancar..Cuaca pun ok.. cuma ada pengalaman yang tak best atas flight jer.. Bukan sebab Flight Attendant tapi sebab penumpang lain.. x pe la.. malas la nak kenangkan.. maybe diaorang baru 1st time naik flight kut.. maafkan je la...

Perjalanan ke Langkawi cuma 1 jam.. sampai sana.. keluar dari balai ketibaan.. dah nampak membe aku ngan mama.. terus aku call kereta sewa.. bagi sesiapa yang pertama kali datang langkawi.. jangan lupa ambik Peta.. bole kaji dulu...

Dah dapat kereta, terus kami gerak ke Pantai Cenang.. nak makan dulu..lapar kut... kalau malam, Pantai Cenang memang happening.. sesak.. susah nak dapat parking.. sebab tu, kalau sesiapa yang sukakan suasana malam kat Cenang, baik la menginap kat Chalet-chalet kat situ... meriah.. jalan kaki jer pergi.. Disebabkan susah dapat parking... kami pun parking kat hujung-hujung pantai cenang jer.. menapak la cari kedai makan.. dah malas nak jalan jauh, kami pun pilih la makan kat kedai bawah ni..

Kami pun order la.. tengok dalam kedai tak ramai sangat.. ok la.. ingat bole dapat cepat.. tapi.. sedih sangat sebab.. dekat sejam gak kut tunggu.. sampai semua dah xde mood makan.. bila dah sampai, makanan pun macam ada yang tak kena jer.. malas la nak citer.. tapi, kalau lain kali pergi Langkawi..memang dah takkan pergi kut kedai ni..

Nasib baik makan malam tu ditaja mama...hihihi.. tak la ralat sangat... dah makan, kami pun gerak gi Hotel.. kami menginap kat Federal Villa.. tapi urusan check in semua kat Holiday Villa... Federal Villa ni terletak kat Pantai Tengah... sebelah menyebelah je ngan Pantai cenang... (nanti aku citer pasal hotel ni yer)

Dapat bilik.. mandi, solat... terus tido... kena tido awal sebab esok aktiviti padat..

Bajet :
Dari rumah ke TBS ~ hubby hantar (free)
Bas dari TBS ke KLIA2 ~ RM 9.00
Tiket Flight ~ RM 56.35 (pergi balik)
Sewa kereta Vios ~ RM 35.00 (seorang)
Minyak ~ RM 7.50 (seorang)
Makan Malam ~ Mama Belanja (free)
Hotel ~ RM 55.00 (seorang untuk 2 malam)

Total Hari Pertama : RM 162.85

1. Blh gune pakai ni utk wat budget.. Nice sharing..

2. bestnya, memang budget betul :)

1. tu la.. memang kena plan bajet betul2.. takut terlari bajet plak... :)

3. assalam kak eyza..nk tnye masa kat langkawi akak duk kt Federal Villa..oleh x akak share bpe rate hrga utk 1 malam kt situ.ok ke kak duk kt villa to?thanks kak eyza sudi berkongsi..mira

1. Ya Allah Mira.. akak baru perasan komen ni.. Maaf ye..

Akak hri tu booking dengan rumah peranginan kerajaan.. Dapat semalam RM 55 sebilik.. kalau trs ngan hotel akak tak sure berapa ratenya..

4. bgus ade info mcmni..sng nk budget..hehe

1. tu la.. eyza kalau baca blog travel pun memang suka tgk bajet.. tu yang buat utk mudahkan org lain jugak buat bajet.. :)

5. Nk tnya, sewa kereta kat mana ye? Boleh bagi contact number tak? Thank you :)

1. Bole contact 012-4440109 (Shamsibah).Cuba cakap tengok kat blog eyza, mana tahu Bole kawtim harga.hihihi..

6. Banyak info saya dapat kat sini, kami akan ke Langkawi cuti sekolah ni. Thanks utk info