BERADA DI AWAN DENGAN CATHAY PACIFIC - Blog Eyzamiel

30.7.19

BERADA DI AWAN DENGAN CATHAY PACIFIC


Eyza memang selalu akan rewardkan diri sendiri dengan pergi bercuti. Sekurang-kurangnya setahun 2 kali. Tak kisah la bercuti dalam atau luar negara. Selalunya Eyza akan pergi bercuti dengan husband, family atau kawan-kawan. Setakat ni Eyza blom pernah travel solo. Tapi teringin jugak nak pergi. Maybe one day.

Jadual yang busy sekarang ni buatkan kita perlukan cuti untuk naikkan balik motivasi kita. Lebih-lebih lagi kalau dapat melancong ke tempat yang kita tak pernah pergi, betul tak geng?

Lagi best kalau kita nak pergi tu naik kapal terbang. Itulah impian kita semua kan. So kali ni Eyza nak sembang sikit pasal salah satu airline yang ada kat dunia ni iaitu Cathay Pacific flight booking kat korang semua and sikit info pasal cathay pacific.



Cathay Pacific ni airlines dari Hong Kong, dan pernah menang award tau pada tahun 2016 sebagai pembersih dan first class terbaik dunia. Pada masa sekarang ni airlines ni pergi ke lebih kurang 90 destination, lebih kurang 35 negara so korang cuba bayangkan macam-macam tempat yang korang boleh pergi.





So nak dapatkan harga tiket murah, pertama sekali korang kena pergi ke web Traveloka atau appsnya. Kat sini korang boleh search flight yang ada contohnya kalau korang nak ke Bangkok, atau nak cari flights to bangkok online promotion, first sekali korang pilih tarikh yang korang plan, and suggestion Eyza korang pilih tarikh bukan cuti sekolah atau bukan musim perayaan sebab masa tu korang akan dapat harga yang menarik. Pastu korang click search flight. Kalau tak dapat maksudnya takdelah kat tarikh tu so korang kena search tarikh lain lak. Dia keluar jugak result dari airline lain so korang boleh bandingkan harga senang je kat satu tempat. Tak payah pergi satu persatu.



Airline ni ada 4 jenis seating yang korang boleh pilih, ikutlah korang sama ada nak economy, premium economy, business atau first class. Economy class ni sama jugak macam airline lain, ada tempat untuk letak barang kat depan seat dan selesa, and ada jugak in flight entertainment untuk perjalanan yang jauh. Makanan pulak korang ada 4 pilihan so korang boleh pilih ikut yang mana korang nak. Untuk premium economy lak seat dia besar sikit and lebih selesa untuk tidur. Korang boleh request blindfold untuk tidur kalau nak. Makanan lak lebih banyak pilihan dan sedap-sedap gak tu. Business class lagi best, sebab seat dia besar and ada privacy sikit. Makanan lak datang dari chef from the top restaurant. Untuk first class pulak seat korang boleh tukar jadi bed so untuk flight yang jauh confirm korang dapat rehat secukupnya. Makanan korang boleh pilih banyak pilihan dan korang siap boleh pilih time bila nak makan. Cuma kat sini Eyza nak pesan janganlah order time take off atau time landing, terpelanting lak makanan korang nanti. Hahaha.



Kat Bangkok lak korang boleh pergi macam-macam tempat. Kat mana-mana bandaraya besar pun pasti tak akan mengetepikan kawasan hijau untuk menjadi paru-paru bandar tersebut.



Kalau kat Bangkok, Lumpini Park adalah lokasi bagi warga kota mendapatkan udara segar, menenangkan fikiran dan mata dari hiruk-pikuk bandar. Berkeluasan sekitar 500,000 kaki persegi, taman ini menyediakan ruang yang luas untuk korang yang ingin beraktiviti dalam udara yang bersih. Antara aktiviti yang dapat dilihat diadakan kat sini adalah seperti Tai Chi, berjogging, bersenam dengan peralatan senaman outdoor, bermain bola keranjang, menaiki bot pedal, malahan ada juga persembahan orkestra klasik yang boleh ditonton secara percuma. Untuk pengetahuan korang, pada zaman dahulu iaitu dalam tahun 1920-an, taman ini pernah dijadikan sebagai pusat pameran kraftangan Thai dan bunga-bungaan.





Kat sinilah syurga bagi korang yang kaki shopping, dengan keluasan sekitar 27 ekar, Chatuchak Market menempatkan lebih daripada 8000 gerai membuatkan ia salah satu pasar yang terbesar kat dunia. Setiap hari Sabtu dan Ahad ia mampu menarik hampir 200,000 orang pelawat. Dengan bilangan gerai yang sebanyak ini, apa sahaja yang korang bayangkan mungkin ada kat sini. Tapi, hati-hati, takut tersesat pula dah berpusing nanti, pastikan korang membawa peta pasar ini sebelum memulakan langkah. Good luck guys dan semoga percutian korang kat sana nanti bermakna.

1 comment:

  1. Bangkok memang best shopping, sampai x sedar cepat je masa berlalu. hehe

    ReplyDelete