Percutian Bajet ke Pulau Langkawi ~ Hari Kedua ( Cable Car Langkawi ) - Blog Eyzamiel

25.11.14

Percutian Bajet ke Pulau Langkawi ~ Hari Kedua ( Cable Car Langkawi )

Ha.. bila dah kenyang.. baru la kita boleh sambung jalan-jalan... Dari Jom Ikan Bakar, kami terus gerak ke Oriental Village... kalau dah datang sini.. rugi la tak naik Cable Car...

Hiasan dalam toilet.. cantik kan? ala-ala Bali... 
Dulu masa aku pergi.. Harga tiket cuma 15 ringgit jer untuk Dewasa (My Card).. sekarang ni dah naik harga.. sorang 20 ringgit.. sebab apa dah naik harga? nanti aku citer..


Alhamdulillah.. masa kami sampai tu... cuaca ok.. dapat la kami naik... Mula-mula beratur beli tiket.. dapat tiket dan kat tiket tu ada macam barcode ni....


Untuk masuk ke tempat cable car.. kita kena sentuh barcode tu kat satu mesin khas.. ala-ala tempat coin lrt tu... bila dah touch.. baru bole jalan... setiap sorang ada barcode yang berbeza.. so, jangan nak tipu yer.. beli tiket 3, tapi nak masuk 4 orang... no..no..no.. tak bole tau...

Tadi aku ada citer yang tiket dah naik kan? Nak tau tak sebab apa? sebab.. dulu.. kalau kita dah masuk dalam.. diaorang akan terus suruh kita beratur untuk naik Cable car... Tapi, sekarang ni lain.. mula-mula masuk.. diaorang suruh kita masuk dalam satu bilik ala-ala panggung wayang... tapi sebelum tu, pihak Cable Car ada ambik gambar kita...


Mula-mula aku suspen gak.. nak buat apa ni.. aku bukan beli tiket wayang.. Bila dah masuk.. duduk.. wayang start.. rupa-rupanya diaorang mainkan .. erm.. apa yang aku nak sebut yer.. x tau plak macam mana aku nak explain.. dia sebenarnya.. roller coster tapi dalam versi 4d ke 6d ke aku pun tak tau...


Mula-mula.. ikan jaws ni kuar dulu.. besar.. rasa macam kami duduk kat aquaria plak.. mula-mula ok..pastu.. dia langgar cermin.. terus crack dan pecah.. semua menjerit.. rasa macam betul jer...


Dah habis jaws tu buat gabra... kami pun dibawa dengan roller coster.. rasa macam betul2.. bila roller coster tu jatuh terjunam.. semua menjerit.. termasuk la aku.. hihihi... aku ada ambik video.. tapi malas nak share kat sini..


Rasa sendiri baru best.. kawan-kawan aku kata, diaorang tengok tu rasa pening.. nasib baik aku steady jer... Dah habis menjerit kat dalam tu.. baru kami bole naik Cable Car...


Sebelum naik, pihak Cable car tunjuk la gambar yang diaorang ambik masa mula-mula masuk tadi.. terpulang la nak beli ke tak.. kami tak beli pun.. mahal..


Ni kali kedua aku naik Cable Car ni.. tapi tetap teruja... hahaha.. over jer sebenarnya aku ni...


Mama lagi best.. kalau kita bergoyang jer dia marah.. takut jatuh katanya... lawak betul...


Ya Allah.. cantik betul pemandangan dari atas.. memang rasa sejuk.. tambahan pulak baru lepas hujan.. memang berkabus.. ala-ala oversea gitu...



Mama yang kontrol dan buat-buat steady..


Aku n Elly plak asyik dok bergambar jer.. tapi seriau gak la bila bergegar...


Sebenarnya, masa mula-mula sampai.. aku nak solat kat surau bawah.. tapi, keadaan surau kat depan Pintu masuk Oriental Village sangat-sangat menyedihkan.. macam tak terurus... sesiapa yang pernah pergi, mesti tau kan macam mana rupanya.. tak payah la aku cerita kat sini.. tapi harap sangat pihak pentadbiran ambik berat dengan surau kat sini...

Ok, berbalik pada cerita Cable car ni... Mula-mula kami tak nak turun kat perhentian pertama.. tapi.. bebudak kat situ pujuk gak suruh turun.. la.. rupa-rupanya.. ada lagi kena ambik gambar.. layankan aje la.. kat sini pun kami x beli gak...

Nasib baik kat perhentian pertama ni ada surau.. terus aku gi Solat Jamak dulu... Ya Allah.. best kut rasa dapat sembahyang kat atas tu.. dan yang paling bset.. bila ada jer cable car sampai.. bergoyang-goyang dibuatnya.. tapi goyang-goyang manja jer.. Nak ambik air sembahyang pun menggigil.. sejuk sangat air kat atas tu.. dah macam kat Kundasang...

Lepas solat.. terus naik semula untuk perhentian kedua... tapi, sayang sikit la sebab masa kitaorang pergi jambatan gantung ditutup sebab tengah renovation.. agak frust sikit la kat situ.. kat sini pun ada jurugambar dok tunggu.. kami dah tak mau bergambar kat sini.. ye la.. kami tak nak beli pun.. maklumla.. pakej bajet..


Tapi, sebab dah naik kan.. posing je la kat situ... kabus memang tebal.. ada waktunya tak nampak langsung pemandangan sekeliling...


Masa aku tengah syok dok posing.. sekali ada binatang apa ntah.. terbang masuk dalam mata.. menggelupur kejap la aku kat situ.. tenyeh2 baru ok sikit.. tapi still rasa tak selesa gak..


Bila masukkan air dalam mata baru ok.. nasib baik lagi.. kalau tak, terus spoil mood nak bercuti..


Tinggi kan?


Masa turun bawah.. hujan dah turun.. tapi renyai-renyai je la.. sebelum balik.. mama sempat la beli souvenir untuk anak-anak dia... ukir nama kat cincin.. satu 10 hinggit jer...


Dah settle semua.. kami gerak ke....   erm.. tunggu yer untuk next entry.. :)

Bajet:
Tiket Naik Cable Car ~ RM 20.00 (seorang)
Masuk Toilet ~ 0.30 sen

Total : RM 20.30

8 comments:

  1. Assalam eyza,
    waaaaaaaa.best la pulop cable car ni
    ritu iols p tak naek pun
    ater hubby iols gayat he3
    next time kena paksa rela juga hubby he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak.. lain kali pergi naik tau.. best... :)

      Delete
  2. amboii.. cuti cuti malaysia betul ni :)

    ReplyDelete
  3. owh dah naik harga eh.. dulu sy pegi pon rm15 jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah naik.. tapi tak tau la start bila naiknya.. :)

      Delete
  4. 6D apa lagi eh? Tahu 3D je ada. Hahhaha.

    Salam singgah dari follower baru.

    http://fadzirazak.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. eyza pun tak tau.. main agak2 jer.. hihihi..

      Delete