Resepi Laksa Sarawak - Blog Eyzamiel

14.7.15

Resepi Laksa Sarawak

 

Kelmarin aku buat Laksa Sarawak untuk berbuka Puasa... Dah siap masak... masukkan dalam pinggan sebab nak gi hantar kat jiran-jiran... sebelum tu sempat snap pic n masuk dalam instagram n facebook... ada plak orang pm tanya macam mana buat Laksa sarawak ni....

Bahan-Bahan:
Bihun Sebungkus
Santan 2 kotak
Perencah Laksa 2 bekas
Telor 2 biji
Cili Api
Belacan
Udang
Ayam
Tauge

Cara:
Celur Bihun-ketepikan
Celur Tauge-ketepikan
Celur udang-ketepikan (air udang buang)
Rebus Ayam - Air ayam jangan buang, ayam kena carik-carikkan macam buat soto
Telor-goreng dadar nipis2 dan potong macam hiasan atas bihun goreng
Limau kasturi atau limau nipis

Cara Buat Sambal Belacan:
Belacan
Cili Api
tumbuk sampai lumut-ketepikan

Cara buat Kuah Laksa:
Sebenarnya kan.. aku ngelat sikit.. sebab aku guna perencah jer.. x kuasa nak kisar semua bagai... aku guna Perencah Laksa Liza's... ni pun membe aku yang dok Sibu tu bawak... baru la aku tau ada Pes yang memudahkan aku camni... kalau tak, pes sebelum ni.. dh siap rebus kena tapis la pulak.. malas ah...

Ni bekas Perencah Laksa liza's.. 

Dalam bekas tu ada sepeket Perencah macam ni...

Rebus ayam.. tak perlu potong.. besar-besar pun takpe... dah masak.. angkat ayam... asingkan.. 

air rebusan ayam jangan buang.... masukkan Perencah Laksa Liza's ... Kacau..... Masukkan Santan... pastu masukkan sedikit garam.. Dah siap...

Dah siap semua... Bole la hidang...

Letak bihun, ayam dan tauge... Masukkan kuah... letak udang dan telor... Nak pedas bole letak sambal belacan n kalau nak masam bole letak limau.


Siap!

4 comments:

  1. perencah laksa sarawak tu ada dijual di kedai dan pasaraya sini ke.. nampak sedappp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak sure la ada ke tak kat sini.. nnt kalau jumpa, eyza inform kat blog ye...

      Delete
  2. wahhhh sedap nih.xpernah lg makan laksa sarawak

    ReplyDelete
  3. 👍🏼👍🏼recipe. Tumpang iklan ye. 😁 Sape nak boleh pegi link bawah. Delivery can be arranged.
    http://www.instagram.com/lizaspastemiri
    http://www.facebook.com/lizaspastemiri

    ReplyDelete