::Xde Gaji:: - Blog Eyzamiel

26.3.13

::Xde Gaji::

Pejam celik pejam celik dah 6 bulan aku kerja kat tempat baru ni.. sebelum ni gaji aku dibayar oleh Hospital Ampang... bulan ni sepatutnya gaji aku dibayar oleh tempat baru.. memandangkan aku dah settlekan hal2 gaji kat tempat lama... aku pun rasa xde masalah la ngan gaji aku...

tapi, semalam time semua org dok hepi sebab dapat gaji..aku pulak xde gaji..rupanya gaji aku terputus.... Adoi..macam mana la bole jd macam ni... aku buat gaji sebelum ni,mmg aku tahu yang tarikh hantar Sijil gaji Akhir dah lama.. ntah macam mana pulak bole terputus ni.. aku pun terus call Unit Gaji sini, diaorang kata dah buat..k, fine.. maybe gaji aku masuk hujung bulan ni.. sabar je la.. Hujung bulan ni xpe la, jangan hujung bulan depan sudah... memandangkan aku xde gaji, terpaksa la aku kenyit-kenyit mata kat hubby..sebab nak mintak duit dia..hihihi..


3 comments:

  1. Ida dulu masa tukar kontrak ke jawatan tetap, 3bulan tak de gaji.. mintak mak.. hahahhahaha

    ReplyDelete
  2. salam . ikut pengalaman saya yg duk Unit gaji kat mane2 agensi kerajaan, payment bagi staff yg bertukar ke tempat baru mmg lambat. sbb melalui proses ke Bahagian HR dulu. kena semak dengan bahagian servis, pastu Unit gaji di HR. masa kat HR tu byk la proses nye...kena prorate gaji berdasarkan LPC.masa kat situ, LPC tu akan bergerak2 lah..setelah final, baru la Kew 8 di keluarkan. Kew. 8 akan di hantar ke Bhg Kewangan. Time tu BHg Kewangan akan buat payment berdasarkan Kew. 8. Jika Bhg HR hantar Kew 8 selepas run gaji, Bhg Kewangan akan proses Kew. 8 gaji awk nxt month.

    Saya yg duk Bhg Kewangan, selalu terima call kata bile gaji nak bayar? Disebabkan mereka2 ni tak faham proses dari A-Z mmg akan salahkan Kewangan. Apa2 perkara yg tersekat ker, pending ker, campak sana-campak sini, kena tanya HR.

    Cian juga kat org yg x da gaji ni. camner nak bayar hutang kereta, rumah, belanja dapor, duit gi kerja...

    Sabar yer awk...Atas nasihat sy kerapkan call Bhg HR & Kewangan. Kalo kena marah dgn diorg tu comfirm. Norma la..tp, kalo tak push mmg gini la..kalo push diorg pon sometimes ape je diorg leh buat. pe2 kena tgg pegawai. itu belum masuk bab pegawai bercuti, meeting, x da kat opis lagi...

    ReplyDelete
  3. Eida..
    nasib baik mak ade duit nak bg.. :)

    Umaira..
    Sebenarnya sebelum ni kat tmpt lama, 8 tahun saya buat Gaji.. saya faham proses gaji ni.. cuma, bila saya pernah buat, saya tahu tarikh LPC ngan tarikh hantar changes mmg akan sempat hantar... tp mmg betul pun, selalunya KEW8 lambat dapat dari HR, tu yg buat gaji sangkut.... saya pun pernah alamai situasi yg sama..org marah2 xde gaji...saya pun mmg dah agak gaji akan dibayar separate cycle... nasib baik betul dapat 29hb hari tu..

    ReplyDelete