:: Malu Bertanya Sesat Jalan:: - Blog Eyzamiel

22.1.12

:: Malu Bertanya Sesat Jalan::

Orang kata.. "Malu Bertanya Sesat Jalan"... Tapi, dalam kes aku ni bukannya Malu Bertanya.. tapi, ni semua gara2 Malas Bertanya...

Hari Khamis tu aku mintak nak balik kul 3.. Alhamdulillah bos approve.. aku pun dengan semangat yang berkobar-kobar bak Ninja... Keluar dari opis terus menuju ke jalan Besar sebab nak tunggu teksi ke LRT...Ok, fine.. semuanya berjalan lancar aku lintas jer jalan, terus ade teksi... Dah sampai LRT aku pun beli la tiket ke Plaza Rakyat.... Bila dah sampai sana, aku pun bajet sempat la kejar bas pukul 4 kalau aku beli kat Kaunter Tiket Transnasional yang ada kat Plaza Rakyat tu....

Aku pun dengan penuh yakin pergi nak beli tiket sebab dalam hati dok fikir, lepas dapat tiket terus nak bergerak dengan laju ke Pudu Sentral...

Ni la antara dialog aku dengan budak jual tiket tu...

Aku: Dik, tiket ke Melaka pukul 4 petang ni ada lagi tak?
Penjual Tiket: Ada, akak nak berapa?
Aku: Satu jer..
Penjual Tiket: Akak tahu kan yang sekarang ni kalau nak pergi Melaka kena naik kat TBS?
Aku: Ha.. Alamak... kat Pudu dah xde ke dik?
Penjual Tiket: Takde kak.. semua yang ke Selatan dah tukar kat TBS...
Aku: Dik, kat sana ada jual tiket gak kan?
Penjual Tiket: Ade.
Aku: Takpe la dik, akak beli kat sana jer la.. takut x sempat nnt...
Penjual Tiket: Ok kak, takper..
Aku: thank's yer...

Masa ni aku dah gelabah dah.... terus kepala jadi jammed... naper la aku tak tanya kat adik aku.. padahal dia selalu dok pergi melaka.. Pastu, aku call dia pulak..

Aku: Assalammualaikum lang... La ni kalau pi Melaka memang dah tak dak ka kat Pudu?
Alang: La.... Mana ada dah... apa la along ni...
Aku: Adoi.. along pun lupa nak tanya alang hari tu... Kalau along nak pi TBS macam mana?
Alang: Along naik ja LRT turun kat Bandar Tasik Selatan, pastu ada signboard. Jalan ja, pastu sampai la..
Aku: Ok2.. along gerak dulu....

Apa la aku ni.. tu la, kelam kabut lagi.. padahal dr opis aku nak ke Bandar Tasik Selatan senang ja... tapi, disebabkan kekalutan aku ni, dah jadi kena naik train 2 kali...

Elok2 ja sampai kat TBS, aku terus pergi Kaunter Tiket Transnasional...

Aku: Dik, tiket ke Melaka pukul 4 ade lagi tak..
Penjual Tiket: Ada. tapi akak kena cepat sebab lagi 5 minit bas dah nak gerak..
Aku: Ok... Jauh tak dari sini nak ke Platform..
Penjual Tiket: depan tu akak belok kiri, pastu turun bawah.. bas dah ada..

Nak tak nak, terkejar-kejar pulak bas... dah la nak terkencing, haus pulak tu.. x sempat nak beli air pun.. elok aku naik jer, bas terus jalan... Nasib baik perjalanan cuma 2 jam.. kalau 5 jam, maunya aku kering kontang sebab haus..
Sampai2 jer Melaka Sentral, aku terus gi toilet, pastu gi beli air.. haus sangat... 15 minit pastu, baru la hubby sampai...

Aku pun citer la kat Hubby, apa lagi.. gelak la dia... tu la, tak nak tanya.. padahal aku dah lama sangat tak pergi Melaka naik bas.. kali terakhir aku naik bas, masa zaman student dulu..ngan kawan2.. rasanya dah 8 tahun kut... hi..hi.. Pengajarannya, lain kali kalau tak pernah buat, tanya la orang yang lebih arif.. :)


1 comment: