Resepi Puding Jagung Kastard Lemak Berkrim - Blog Eyzamiel

13.10.14

Resepi Puding Jagung Kastard Lemak Berkrim

Hari tu kan.. kat opis aku ada buat makan-makan sempena ngan perpisahan membe aku Noly... Mula-mula aku ingat nak bawak Triffle je untuk makan-makan tu... Tapi... masa nak buat tu, tengok-tengok.. barang tak cukup.. ada yang aku terlupa beli.. hihihi.. Nak tak nak, tukar plan... Buat Puding Jagung Kastard.. Aku tgk resepi kat Blog Filla .. Nasib baik, resepi Filla ni senang.. bahan pun tak banyak... dan semua bahan ada.. Yeay.. bila bahan dah cukup.. Misi pun bermula.. Tq Filla sebab memudahkan saya.. hihihi... Nak resepi jugak? K, aku share yer..





















Bahan-bahannya simple jer :

1 1/2 cawan tepung kastard
1 tin susu cair
1 tin jagung (yang cream yer)
Gula (yang ni aku tak ikut sukatan, main agak-agak manis sendiri jer sebab aku tak suka manis sangat)
3 cawan air (aku guna balik cawan tepung kastard tadi)

Cara-caranya pulak :

- Masukkan tepung kastard dalam bekas.
- Pastu, masukkan air. Kacau sampai larut dan tak ada tepung kastard yang berketul.
- Masukkan susu cair, gula dan jagung.
- Letak atas dapur, dan kacau dengan api yang kecik sampai likat dan berkilat.
- Pastu, boleh masukkan dalam bekas (macam gambar aku kat bawah ni)


Dah masukkan dalam bekas, sejukkan sikit dan simpan dalam peti ais.

Aku hari tu buat malam.. pagi tu, baru aku keluarkan dari peti ais dan potong kecik-kecik untuk bawak pergi opis...

Ha.. ni la hasilnya.. walaupun rupa tak berapa cantik.. tapi sedap tau...  kalau nak tgk step by step cara buat Puding kastard ni.. bole tgk kat blog Filla yer..  Bye.. Selamat Mencuba.

22 comments:

  1. ada apa dengan rupa kekeke yang penting sodap bila ditelan kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi.. tu la.. walaupun rupa x menarik.. habis jugak la.. selamat masuk perut..

      Delete
  2. lama tak buat puding jagung, nampak menarik ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya, ni 1st trial eyza.. nasib baik jadi... ;)

      Delete
  3. lama tak makan puding kastard ni.bahan nya pun tak byk.boleh try ni.tq eyza share resepi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyza pun google jer.. try la.. mmg senang resepi ni.. tak banyak bahan..

      Delete
  4. Nk try jgk..cm simple ja.tp ada mmbe ckp,kne ada paket agar2.tp yg ni mmg xpkai kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi ni tak pakai agar2.. eyza x berapa suka versi agar2.. yg ni sedap lagi kut... :)

      Delete
  5. akak pkai saiz cawan yg mcm mane eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pakai cawan teh yang biasa tu.. yg kalau kat rumah ada satu set ngan teko..

      Delete
  6. Replies
    1. x sure la pulak.. bole kut.. cuma kurangkan gula sbb takut manis..

      Delete
  7. Saya dah cuba hari ni...tq share resepi...simple tapi best

    ReplyDelete
  8. Saya dah cuba hari ni...tq share resepi...simple tapi best

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. saya tak sure plak.. tapi rasanya tak boleh.. nnt keras..

      Delete
  10. Replies
    1. bole.. cuma sukatan saya tak sure sbb santan lebih berlemak..

      Delete
  11. damn u! nucks copy pown tucks bagiew! kedekuwt ilmu ahhhhhh! see you in the court!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk gna tpung kastard jugk ka

      Delete
    2. eyza guna sebab kuning tu dari tepung custard.. tak perlu pewarna dah..

      Delete