Buat MyKad Baru Dan Renew Lesen Memandu di UTC Kuala Lumpur (Puduraya) - Blog Eyzamiel

23.5.14

Buat MyKad Baru Dan Renew Lesen Memandu di UTC Kuala Lumpur (Puduraya)

Sebenarnya kan... lesen memandu aku dah lama mati.. dari bulan 11 tahun lepas lagi.. dah dekat 7 bulan...kan sekarang ni tarikh tamat lesen memandu ikut tarikh lahir kita... tapi.. aku buat tak tau jer... malas nak pg renew..lgpun skrg ni, aku jarang bawak kereta sbb hubby yang hantar pg kerja..

Tapikan... Jumaat lepas... tetiba kesedaran nak buat Lesen datang.. cewah.. (itupun sbb driver kat tempat aku kata kalau sampai setahun tak renew, nanti dh tak boleh renew lagi) ... terus aku macam... Ha! Alamak.... nak renew la..  Balik kerja... terus pg UTC Pudu.. dekat je ngan opis aku.. tapi, mmg dasar pemalas nak pegi sana sbb asyik jammed jer.. busan.... Parking je terus dalam UTC tu.. senang...dah parking,  terus je pg kaunter JPJ.. Ya Allah.. ramainya orang... dalam 36 orang untuk sampai ke no aku.. adoi... tapi.... memandangkan kaunter JPJ ngan JPN berdepan jer.. aku pun terus je la buat ic baru sementara tunggu no aku kena panggil kat kaunter JPJ...

Gambar masa mula2 dapat lesen penuh.. tahun 2001...

Nampak tak? dah lama 'mati'....

Sekejap jer urusan kat JPN... mula-mula.. ambik no.. tunggu sekejap... no naik.. terus pg kaunter.. bg MYKad lama ngan bayar RM10. Nanti dia akan bagi resit dan MYKad tu kita simpan dulu..nanti waktu nak collect baru pulangkan...

Sayang o dgn MyKad ni.. tapi..apakan daya.. Cip dia dah x berapa nak ok..kkdg ok..kkdg ko.. susah aku nak buat urusan kat bank...
 Pastu tunggu kejap... diaorang akan panggil nama untuk tangkap gambar pulak... dah habis tangkap gambar.. settle la.. esok dah boleh collect MYKad baru....

Dah settle pasal MyKad, pg balik ke JPJ... lama jugak tunggu baru sampai turn aku... aku x bawak gambar sbb ingat kat situ bole ambik gambar macam JPJ Maju Junction... tapi.. sayang seribu kali sayang... xde perkhidmatan tu..kalau cip MyKad x bole baca.. kena la pg ambik gambar yang berbayar yer... erm.. bila dah macam tu.. malas la.. dah la tunggu lama... last2 balik dulu la...

Esoknya aku pergi UTC lagi sekali.. ambik MYKad.. dan pastu terus pg JPJ lagi..ramai jugak orang... tunggu je la..dah alang-alang datang.... Lagipun dah ada MyKad baru.. berlagak la sikit.. hahaha..

MYKad saya yang baru.. Yeay.. aku mintak nak simpan yang lama... orang JPN x bagi.. sob..sob.. sedihnya....
 Akhirnya, setelah lama tunggu.. dapat jugak aku buat... aku buat setahun je... itupun aku dah kena RM 60.00..dah la blom gaji masa tu... nanti la, tahun depan aku renew terus 5 tahun.. hahaha...

Yeay.. dah ada lesen baru...
Tapi syukur jugak la ada UTC ni.. sebab.. tak payah nak kejar2 keluar opis untuk buat semua urusan kerajaan.. pergi je time balik kerja atau weekend... settle... :)

15 comments:

  1. Awak, nk tny..utc bukak ke sabtu ahad? If weekdays smpai pkul brape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. UTC bukak untuk sabtu ahad.. sampai malam.. eyza x pasti bukak sampai pkl brapa.. 10 malam kut..

      Delete
  2. Nak tanya, buat lesen kat utc berapa lama siap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat lesen sekejap jer.. dalam 1 jam camtu.. tapi kena tgk jugak, ramai ke tak orang..

      Delete
  3. Nak tanya...nk tukar ke ic baru kita kena caj rm10 ye? &mereka blh ambik gambar kita on the spot kn? Ada caj utk ambik gambar ic tu?

    And it costs rm60 nk tukar ke kad lesen memandu yg baru ? Gambar utk lesen memandu kena buat sendiri ye? Besar mana gambar tu? background warna putih ke? Dua2 nya blh siap the next day ke? Tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup... kena charge 10 ringgit jer.. gambar semua dh tak payah bayar dah.. kira semuanya termasuk dalam 10 ringgit tu la..

      eyza hari tu kena 60 ringgit sebab dah terlepas tarikh besday.. kalau awak ada mykad baru, tak perlu bawak gambar.. nnt dia pakai gambar ic jer... lesen bole siap hari yang sama...

      Delete
  4. Dekt jpj UTC boleh tukar lesen P jd lesen besr tak? Ke kalau kes cmtu kena g main jpj jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sure la pulak awak.. bole kut.. tapi utk kepastian better call dulu JPJ UTC.

      Delete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Nak tanya, kalau buat ic baru kat utc ni berapa lama diorg boleh siapkan eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam eyza hari tu.. buat hari ni.. esok dah boleh collect..

      Delete
  7. Saya dh buat ic baru kat jpn tapi 2 minggu or lebih baru siap. Boleh tak kalau kita nk buat kadnya kat utc tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kad apa ye? lesen memandu ke? bole, tapi kalau xde ic kena bwk gambar siap2.

      Delete
  8. Maaf tanya tudung boleh ker pakai tudung apa2 pun maksud saya kalau pakai yang berbunga boleh x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu saya tak sure plak.. cuma kalau boleh pakai tudung yang berwarna sebab background putih n lagi satu saya x perasan plak tudung berbunga bole ke tak sebab nampak semua yg datang pakai tudung plain.

      Delete